Za hranicí Hollywoodu

Za hranicí Hollywoodu

Popírání holokaustu
Jiří Hanuš

Snímek Popírání holokaustu režiséra Micka Jacksona nezapře hollywoodské ideové schéma, kterému se podřizují detaily. Mladá, cílevědomá americká historička, vynikající ve svém oboru a vyznávající emancipované krédo, porazí v soudním procesu staršího, nevzhledného popírače holokaustu. Žena má v každém případě navrch, přinejmenším morálně. Je bystrá, má ráda domácí mazlíčky, každý večer si dopřává jogging, který ji udržuje v kondici. Popírač holokaustu je předem určený k porážce. Je to starý protiva milující veřejný zájem i hajlující mládež, klasický záporák, který sehraje svou odpuzující roli bez rozporů od začátku do konce. Hollywoodská tradice je v tomto ohledu velice silná, počínaje filmem Dvanáct rozhněvaných mužů z roku 1957, kde je Henry Fonda už svou vizáží odsouzen k vítězství. Umělecký mainstream je vidět i v dalších oblastech: Američané s Brity si nakonec porozumí, i přes původní rozpory jsou nakonec na jedné civilizační lodi; jedinec je ten, který zachraňuje smysl institucí (v tomto případě nejen hlavní hrdinka, ale i soudce, který sice nosí paruku, ale má „pod čepicí“); pravda a láska nakonec zvítězí nad lží a nenávistí. Spravedlnost neostrouhá ­mrkvičku. (…)

Koupit

Objednejte si předplatné časopisu za zvýhodněnou cenu.