Toto nejsou Lamentationes M. Š. prophetae

Toto nejsou Lamentationes M. Š. prophetae

Rozhovor s Milošem Štědroněm
Petr Motýl

Miloš Štědroň (*1942), skladatel, muzikolog a legendární pedagog. Studoval muzikologii a bohemistiku na filozofické fakultě Univerzity J. E. Purkyně (nyní Masarykova univerzita), kde absolvoval v roce 1964. V letech 1965-1971 studoval na Janáčkově akademii múzických umění skladbu u Aloise Piňose, Miloslava Ištvana, Ctirada Kohoutka a Jana Kapra. Již v průběhu studia na univerzitě v roce 1963 začal pracovat jako asistent hudebněhistorického oddělení Moravského muzea, kde také vedl Malé divadlo hudby. Roku 1972 odešel na katedru muzikologie filozofické fakulty dnešní Masarykovy univerzity, kde se v roce 1988 habilitoval jako docent na základě práce s janáčkovskou tematikou. Touto prací již dříve uzavřel aspiranturu a získal titul kandidáta věd. V roce 1994 byl jmenován profesorem. Teorii skladby a další předměty vyučuje též na Janáčkově akademii múzických umění. Centrem jeho muzikologického zájmu je hudba 20. století a epoch renesance, manýrismu a baroka.

Na počátku profesionální hudební dráhy u Štědroně převažoval zájem o hudební teorii a historii. Ke zlomu ve prospěch kompozice došlo v polovině 70. let. Díky dlouholeté spolupráci s divadelními soubory, zvláště pak s Divadlem na provázku, se mu podařilo najít jednu z možných cest k soudobému tvaru hudebního divadla. Dominantou jeho tvůrčích zájmů a koncepcí je hudba starých slohů, k níž se vyjadřuje především jako skladatel systémově propojující a transformující principy starého a soudobého hudebního umění. Uplatňuje metody koláže, montáže a prostředky vedoucí k banalizaci, zcizení až po uměleckou parodii. Dominuje především komorní hudba, řada skladeb je inspirována i lidovou hudbou a v instrumentaci se často objevují netradiční nástroje. Spolupracuje s řadou předních ansámblů, jako je Due Boemi nebo Středoevropský soubor bicích nástrojů DAMA DAMA. Znám je svojí prací na fragmentech Janáčkových nedokončených děl, která spolu s Leošem Faltusem připravili k realizaci a ke kritickému notovému vydání (symfonie Dunaj, houslový koncert Putování dušičky, autografní skica 2. smyčcového kvartetu Listy důvěrné).

Miloš Štědroň je autorem mnoha desítek filmových a scénických hudeb. Za svoji tvorbu získal řadu ocenění, např. v Soutěži mladých skladatelů ČSSR za skladby Mistr Machaut v Čechách a Terra, 1. cenu v Prix musical de Radio Brno a 1. cenu v Prix musique folklorique de Radio Bratislava v roce 1975 za skladbu Pláč Růženy Danielové z Hrubé Vrbky nad manželem v Osvětimi (společná skladba s A. Parschem) nebo cenu v Santanderu v roce 1980 za hudbu k filmu Balada pro banditu.