Postdemokracie jako bezpečnostní hrozba

Postdemokracie jako bezpečnostní hrozba

Redakce

Na summitu Rady Evropy, který se konal 16. května 2005 ve Varšavě, přednesl prezident Václav Klaus projev, který vzbudil značnou pozornost. Varoval v něm před nebezpečím postdemokracie. Tímto pojmem Klaus označuje pokusy různých struktur a skupin, které se bez demokratického mandátu pokoušejí přímo ovlivňovat různé zásadní a citlivé společenské problémy. Klaus byl v domácí české politice atakován ze strany některých žurnalistů, intelektuálů a příslušníků nevládních organizací za to, že demokracii zužuje pouze na soutěž politických stran. Jeho projev však měl zcela jiné a širší zaměření a závěry z něj jsou podnětné i pro bezpečnostní oblast.

Demokracie jako bezpečnostní zájem

Tradiční systém demokracie, který se vyvinul v rámci západní civilizace, přinesl prosperitu zemím, které jej přijaly (a to i v návaznosti na koncept tržního hospodářství, který se ukazuje jako jeden z nutných předpokladů demokracie). Demokratické principy se staly důležitou součástí bezpečnostní politiky a jsou úzce provázány se subjektivní i objektivní bezpečností států, určitých politických skupin i většiny jednotlivců. Z hlediska mezinárodní bezpečnosti je důležitý často hlásaný princip (který ale není zcela bezvýjimečný): „Demokratické státy mezi sebou nevedou válku".

Udržení demokracie se stalo bezpečnostním zájmem států, ve kterých tento režim existuje. Zájmem se v obecné společenskovědní rovině rozumí konsistentní soustředění se na určité cíle vycházející ze širšího sociálního, politického i psychologického charakteru objektu, který zájem definuje. Zájem je zároveň podmíněn okolním prostředím. Vymezení demokracie jako jednoho z bezpečnostních zájmů se objevilo i v oficiálních bezpečnostněpolitických dokumentech řady zemí včetně poslední Bezpečnostní strategie ČR z roku 2003.

V ní jsou za životní zájmy označeny zajištění existence České republiky, její suverenity, územní celistvosti a politické nezávislosti. Dalším životním zájmem je podle dokumentu obrana demokracie a právního státu a ochrana základních lidských práv a svobod obyvatel. I když je ve strategii uvedeno, že ochrana životních zájmů státu a jeho občanů je povinností vlády České republiky, podílí se na ní i další státní orgány - tedy i prezident republiky. Pro zajištění a obranu životních zájmů mají být využity všechny možné přístupy a použity všechny dostupné prostředky.

Zájem na zachování demokracie se v řadě charakteristik odlišuje od dalších bezpečnostních zájmů a výrazně se v něm projevují prvky nevojenské bezpečnosti. Demokratické zřízení může být ohroženo zvnějšku i zevnitř. Cílem vnějších nepřátel může být zničení či porobení státu s demokratickým zřízením. Vnitřní nepřátelé se mohou snažit uchopit moc ve státě nebo ji alespoň výrazně ovlivnit ve prospěch nedemokratických idejí. Nedemokratické proudy mohou působit i v transnacionálním rámci. Jejich nositeli mohou být ideové směry, subkultury či sociální hnutí, která nejsou ohraničena územím tradičních národních států. V takovém případě je rozlišování mezi vnější a vnitřní bezpečností sporné (zvláště v situaci, kdy nositelé určitých nedemokratických názorů zastávají vlivné posty v exekutivě států či v orgánech mezinárodních organizací).

Boj proti nepřátelům demokracie je veden různými prostředky. Vojenské síly jsou zpravidla užívány pouze v případě agrese nebo její hrozby zvnějšku. Boj policejními prostředky a prostředky zpravodajských služeb je častý (a může být za určitých okolností i efektivní), avšak směřuje především proti jasně vymezeným nepřátelům. Tím však nejsou některé nově se objevující směry, které navíc mají silné zastánce v mediální a politické sféře. Proti nim je primárně potřebné využít diskursivní obranu demokracie, tj. odhalovat a vysvětlovat zhoubnou podstatu některých názorů v rámci široké celospolečenské diskuse. Do této ochrany demokracie lze řadit i zmiňovaný Klausův projev.

Staří a noví nepřátelé demokracie

Přes nepopiratelné výhody a úspěchy demokracie nepřestaly být její mechanismy zpochybňovány zevnitř i zvnějšku států, v nichž demokratický režim existuje. Výhodou nepřátel demokracie je to, že neexistuje přesná shoda na tom, co demokracie přesně znamená. Např. marxismus-leninismus pracuje s konceptem socialistické demokracie, která je v jeho pojetí v podstatě totožná s diktaturou proletariátu v období přechodu od socialistické ke komunistické společnosti. Je přitom zřejmé, že s ohledem na lidskou přirozenost dochází v takovéto socialistické demokracii k porušování lidských práv v jejich standardním západním pojetí.

Útoky tradiční ultrapravice i ultralevice proti demokracii byly již eliminovány a nositelé dogmatických neofašistických či neokomunistických idejí jsou již pouze okrajovými proudy, které nemají sílu na uchopení politické moci. Jsou spíše hrozbou z hlediska možného použití politického násilí. Noví nepřátelé demokracie se navíc často snaží zveličovat rozsah a nebezpečnost působení tradičních extremistů (především neonacistů, z taktických důvodů někdy i stalinistů), aby odvedli pozornost od svých úmyslů. Navíc se pokoušejí poukazovat na údajnou podobnost argumentace některých nosných demokratických proudů a tradičních extremistických uskupení, což rovněž využívají k útokům na podstatu demokracie (typicky např. při srovnávání názorů konzervativní a neofašistické pravice na pozitivní diskriminaci, politickou korektnost apod.).

Tradiční extremistické doktríny jsou však již většinou zprofanovány. Noví nepřátelé demokracie a politické plurality se pokoušejí nalézat nové směry, v nichž by mohli působit. Někteří z nich přitom označují své úsilí za snahu o vylepšení a modernizaci demokracie, i když reálně potlačují základy demokratického politického procesu. Na jejich nebezpečnost správně upozornil Václav Klaus, když jejich představy a to, co se jim doposud podařilo dosáhnout při deformaci politického a právního prostředí, označil za postdemokracii.

Nebezpečnost postdemokracie

Klaus při hodnocení postdemokracie upozornil na to, že se politické rozhodování pokoušejí ovlivňovat nikým nevolené struktury a skupiny. Za nositele tendencí, resp. za nové ideologie, které překonávají a narušují tradiční pojetí demokracie, označil Klaus výslovně NGOismus, humanrightismus, politickou korektnost, umělý multikulturalismus, agresivní ekologismus atd. S ohledem na Klausův světonázor je pravděpodobné, že k těmto novým nedemokratickým ideologiím řadí i fanatický europeismus.

Klausovi kritici jeho projevu vyčítali, že demokracii zužuje pouze na soutěž politických stran. To však neodpovídá obsahu Klausova politického myšlení, i když je pravdou, že dezinterpretaci jeho projevu napomohlo to, že některé jeho teze nebyly blíže vysvětleny a precizovány (především ve smyslu vysvětlení podstaty různých „-ismů", které Klaus jmenoval). Český prezident není proti tomu, aby se lidé sdružovali i v jiných formacích než pouze v politických stranách, a dokonce aby zde formulovali politické názory (jinak by zřejmě neparticipoval např. na založení Centra pro ekonomiku a politiku).

Klausovi však vadí spíše to, co je obsahem politiky určitých seskupení, které mají zcela absolutizující nároky na výklad světa a na prosazení vlastních požadavků a nejsou ochotny respektovat jiné názory jako legitimní. Svoji legitimitu neodvozují od lidské přirozenosti a získávání většinové podpory, ale od zdůrazňování svého „poslání", „vyšších cílů" apod. Ignorují přitom negativní důsledky svého jednání.

Humanrightismus přehnaně zdůrazňuje určitá lidská práva, a tím potlačuje jiná. Multikulturalismus je ochoten ignorovat nesoulad některých kultur se standardním pojetím lidských práv ve jménu imaginární rovnosti všech kultur. Politická korektnost je ochotna sankcionovat (někdy už i trestněprávními prostředky) vyslovení pravdy. Nevládní organizace vázané svojí orientací na humanrightismus, ekologismus či europeismus se často považují za jediné reprezentanty nevládní sféry jako takové, ignorují demokratické rozhodování a chtějí diktovat partikulární zájmy bez převzetí celkové odpovědnosti.

Není náhodou, že všechny Klausem uvedené směry se úzce propojily s neomarxistickou levicí. Nelze je však označit pouze za novou podobu levicového extremismu. Představují kvalitativně novou formu ohrožení demokracie, i když v jejich fundamentu se projevuje jakobínský totalitní étos. Např. v českém prostředí jsou často součástí směrů, které se označují za „neideologické" či dokonce liberální nebo pravicové.

Rada Evropy: hráz proti postdemokracii?

Je příznačné, že Klaus svůj projev přednesl v rámci diskuze o budoucnosti Rady Evropy, i když pravděpodobnost, že se tato organizace vydá směrem, který žádal český prezident, je malá. Rada Evropy vznikla v roce 1949 a zaměřila se na ochranu lidských práv v zemích, které patřily k tehdejší demokratické (západní) části kontinentu. Pojetí lidských práv, které bylo mj. zakotveno v Evropské úmluvě o ochraně lidských práv, odpovídalo tehdejší situaci. Bylo reakcí na státní brutalitu poraženého nacismu a především tehdy expandujícího komunismu.

V souvislosti s vývojem evropské integrace se význam Rady Evropy zmenšoval. Hlavní platformou evropské spolupráce se stala Evropská společenství a později Evropská unie. Rada Evropy se však stala první (původně) západoevropskou organizací, která přivzala nové demokracie po pádu komunismu. Do svých řad přijala v roce 1995 i Rusko. Původní pojetí lidských práv šířené Radou Evropy bylo důležité pro konsolidaci demokracie a pomohlo nastolit příznivější situaci v zemích, kde docházelo k jejich porušování (např. v některých balkánských a postsovětských zemích).

V situaci, kdy určitý standard lidských práv přijala za svůj většina evropských zemí, však došlo k problematické situaci. Výše zmíněná snaha nových nepřátel demokracie o její „redefinování" a absolutizaci určitých lidských práv na úkor jiných vedla k tomu, že evropské lidskoprávní instituce se postupně dostaly do područí „postdemokratů". To se stalo i v řadě orgánů Rady Evropy, i když možná v menší míře než u obdobných orgánů Evropské unie a Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě.

Klausova snaha využít Radu Evropy k boji proti postdemokracii je podnětná, avšak je třeba ji hodnotit poměrně střízlivě z hlediska možné šance na úspěch. Politiku Rady Evropy určují členské země (není supranacionální organizací jako ES/EU) a ty do jejích orgánů doposud často vysílaly spíše lidi, kteří byli stoupenci postdemokratických proudů. Úkoly, které byly na Radu Evropy kladeny, rovněž v posledních letech neodpovídaly duchu Klausova projevu.

Nicméně s ohledem na současnou krizi identity EU a vzhledem k tomu, že její lidskoprávní instituce budou zřejmě prosazovat postdemokratické hodnoty stále agresivněji, se část realistických ochránců těchto práv a zastánců skutečné demokracie může přiklonit ke Klausem požadovanému směřování Rady Evropy. Základním předpokladem je ovšem změna společenské a politické atmosféry v členských zemích.

Klaus nastolil další důležité téma

Dění, které následovalo po Klausově projevu v domácím prostředí, svědčí jednak o tom, že stoupenci nových antidemokratických proudů jsou již pevně zakotveni v českém politickém i mediálním establishmentu, a jednak o tom, že Klaus je stále schopen dominantním způsobem nastolovat témata veřejného diskursu. To, jak byl obsah a duch projevu zkreslován, je důkazem neschopnosti většiny českých médií, politiků a intelektuálních elit vést s Klausem seriózní a férovou diskusi.

To, že se proti Klausovi otevřeným dopisem postavili disidenti z prostředí Charty 77, naznačuje, že jejich elitární pojetí politiky a propagování utopických vizí staví nejznámější proud tzv. „demokratické opozice" z období komunismu do problematického světla. Je totiž možné, že kdyby byly realizovány představy „nepolitické politiky" (která se silně přibližuje konceptu postdemokracie) v plném rozsahu, byl by takový režim v možném rozporu se skutečnými demokratickými principy.

Celkově tedy může být Klausův projev inspirativní pro demaskování snah postdemokratických proudů na evropské i na české úrovni.