Impérium a ti druzí
Impérium a ti druzí
Kniha Impérium a ti druzí je fascinujícím průřezem moderními dějinami středovýchodní Evropy, v němž se neustále střídají perspektivy imperiálního centra (Moskvy a Petrohradu) a jeho „západních periferií". Publikace představuje výběr esejů uznávaného odborníka na tento region a průkopníka pohledu na jeho dějiny z hlediska tzv. „imperiologie", polského historika Andrzeje Nowaka. První část je věnována historii i současnosti ruského uvažování o vztahu k „Západu", o místě a dějinné roli impéria a o paradigmatech ruské politiky vůči „blízkému zahraničí". Druhá část zahrnuje tři studie „imperiální praxe" carského Ruska 18. a 19. století. Poskytuje jedinečné a ilustrativní vhledy do příběhů lidí - jak obětí, tak budovatelů impéria - a míst rozesetých na obrovském prostoru mezi Vladivostokem a Vislou. Poslední sekce knihy se vyznačuje opačnou perspektivou - jde o analýzu role a politiky Polska směrem k východu a jeho opakovaných pokusů o vytvoření alternativního geopolitického řešení pro prostor středovýchodní Evropy.
RUSKO, POLSKO A MODERNÍ DĚJINY VÝCHODNÍ EVROPY
Úvahy polského historika Andrzeje Nowaka se dostaly k českému čtenáři krátce poté, kdy na Polsko dopadla nebývalá tragédie, když se v dubnu 2010 při cestě do ruské Katyně nedaleko Smolensku zřítilo letadlo s mnohými polskými intelektuálními autoritami. Předmluva Jana Holzera ke knize je datována do března toho roku. O to důsledněji pak člověk chápe hlavní látku knihy, tedy vztah Ruska a Polska (a rovněž středovýchodní Evropy), je totiž jasné, že souvztažnost překračuje stereotypní představy zažité v českých myslích: Polák? O Rusku? Je zle... (srv. předmluva, s. 5). Andrzej Nowak je významný současný polský badatel, který se soustředí především na moderní dějiny východní Evropy - na Rusko a jeho vztah k okolním územím. Již dlouhá léta působí mimo jiné na Jagellonské univerzitě v Krakově, hostoval ale také třeba na Masarykově univerzitě v Brně. Jeho přístup k historické matérii není rozhodně událostní, zaměřuje se především na dějiny idejí - politického myšlení, geopolitické a kulturně-politické koncepce. Užití slova „moderní" zde není samoúčelné. Je jím myšleno období od vzniku „moderní (evropské) státnosti" čili od konce třicetileté války. A právě tato „hegemonie dějin" posouvá Nowakovy úvahy daleko od jednoduchých schematických politologických tezí do roviny důkladné analýzy tradic ruského státu a jeho přístupu k budování koncepcí státnosti či státní ideologie. Texty kromě jednoho vyšly postupně v dvouměsíčníku Arcana, který je (od roku 1994) pokračovatelem samizdatové krakovské revue Arka. Editor Maciej Ruczaj je rozdělil do tří částí - I. Impérium v teorii, II. Impérium v praxi, III. Polsko a Východ. V první části se Nowak věnuje problematice, jíž je jedním z nejvýznačnějších průkopníků - imperiologii, čili nadčasovému pojetí opřenému o koncepci „impéria", jehož zájmy a chování zůstávají v některých základních projevech neměnné a nezávislé na politickém režimu (doslov Macieje Ruczaje, s. 257). V úvodním článku Ab Imperio - nový pohled na dějiny Ruska autor předestírá nejen jakýsi přehled aktuálního bádání, Forschungsbericht, ale také periodika (především Ab Imperio) či webové stránky (www.empires.ru) soustředěné na tuto problematiku. Dále Nowak nahlíží kupříkladu proměnu ruského imperiálního směřování za vlády Petra I. (Velikého): Tento car si nedává za cíl další „sbírání ruských zemí", ale mnohem ctižádostivější úkol: vstup Ruska do Evropy (...) Je totiž dobré nezapomenout, že Petr se mohl vydat také jiným směrem, který Rusku sliboval přinést nemenší ekonomické a strategické zisky, více odpovídající jeho tradiční ideologii navazující na byzantský odkaz... (s. 48). Zkušenost Polska s Ruskem je zcela jiného charakteru než naše. I tak bychom mohli charakterizovat kupříkladu existenci slova zsyłka, jež v polštině značí výhradně ruské vyhnanství na Sibiř. My sice máme temný srpen 1968, ale polské vyrovnávání se s dělením vlastního území v letech 1768, 1772 a 1795 (Ach, kdyby po smrti Alžběty Petrovny nakonec neusedla na ruský trůn Kateřina II..., s. 167) či postávání Rudé armády na břehu Visly v době Varšavského povstání jsou srovnatelná s naší uplakanou Bílou horou a Mnichovem. Zde je více než patrná přirozená geopolitická orientace zmíněných států. A není snad ilustrativnějšího „příběhu" dějin idejí „impéria v praxi" než analýza činnosti generálporučíka Dmitrije Gavriloviče Bibikova, který přišel u Borodina o ruku a který měl z Kyjeva zlomit „polský národní odpor" na přilehlých územích. Stranou autorovy pozornosti nezůstává ani polsko-litevská unie, na jejíž existenci a směřování se také snaží nahlížet objektivem „imperiologie" a své teze konfrontuje s ostatními badateli, jejichž optika je však často pročištěna vzdáleností od dnešního Polska - působí převážně v anglosaském světě. Téměř argumentací v kruhu se tak v recenzované knize Andrzeje Nowaka problém impéria a „těch druhých" završuje, přesto si dovolím ještě citovat z knihy, která vyšla ve stejné edici o pár týdnů později: Polské prokletí tkví v tom, že se Poláci nacházejí někde uprostřed mezi velkými a malými národy. (...) Obtížné a důležité situování v čase a prostoru vyžaduje inteligentní řešení. Nutí k poctivému zamyšlení nad tím, kde se nacházíme - v prostoru mezi Ruskem a Německem. A není to jen vymezení geopolitické, protože se už 200 let (...) nacházíme v průsečíku evropských sil, vektorů s nejvyšším napětím. Tato slova pronesl ve své přednášce na konferenci Polské výzvy: identita v Muzeu Varšavského povstání filozof a historik idejí Dariusz Gawin (česky text vyšel jako „Prokletí roku 1709", in: Pravým okem. Antologie současného polského politického myšlení, CDK, Brno 2010, s. 5764, zde 58 a 59). A toto situování Polska v čase a prostoru je českému čtenáři díky knize Impérium a ti druzí mnohem srozumitelnější a knihu lze jen doporučit - všem, kteří se zajímají o dění nejen ve středovýchodní Evropě.
Iveta Coufalová
SPÁSA SVĚTA SKRZ RUSKO. K HISTORII VELEŘÍŠE, KTERÁ SE O SEBE NEUMÍ POSTARAT
Pro každého, kdo prošel leninským školením, bude imperialismus asi provždy spojen s odérem zahnívání, jímž klasik charakterizoval poslední stadium kapitalismu. Sám pojem impérium však nutně nemusí vyvolávat pouze negativní představy. Označuje určitý způsob uspořádání společnosti, který se v dějinách lidstva mnohdy osvědčil. Polský historik Andrzej Nowak shrnuje v úvodní stati své knihy Impérium a ti druzí. Rusko, Polsko a moderní dějiny východní Evropy teoretická východiska, která světová „imperiologie“ používá při vymezování předmětu svého bádání. Za impérium lze prý pokládat velmoc, která výrazně ovlivňuje svou epochu, ovládá z jednoho mocenského centra velká území zalidněná mnoha etniky a své nadnárodní poslání odvozuje z nějaké univerzalistické ideologie.
V současnosti přitom dochází k jisté rehabilitaci imperiálního konceptu. Přílišnému národnostnímu vymezování nepřejí Spojené státy, Čína ani Rusko a také snahy o přeměnu staré znesvářené Evropy v Evropskou unii jsou neseny univerzalistickým étosem. Cílem je překonat strnulou skupinovou identitu, která moderního člověka omezuje, snížit nebezpečí konfliktů a otevřít širší pole působnosti svobodným iniciativám, jež by posílily prosperitu. Univerzalistická ideologie tohoto pokusu vychází především z lidských práv.
Podmínky zrodu
Zdůrazňuje-li Nowak v úvodu, že pojem impérium neoznačuje nic v zásadě špatného, snaží se zjevně předejít podezření z tradiční polské averze vůči obřímu sousedu na východě. V dalších statích se totiž zabývá především ruskou, potažmo sovětskou veleříší. Sleduje, jak vnímala a vnímá sebe sama, jaké „vyšší" poslání si přisuzovala a přisuzuje, ale zároveň ukazuje, jak tato ruská „sebereflexe" kontrastuje s pohledem odjinud. Porovnává ji jednak s výsledky rusistických a sovětologických bádání západních historiků, jednak s polskou zkušeností, kterou dějiny zatížily bezpočtem příkoří z ruské strany. V ukřivděnosti se však nijak nevyžívá. Ví, že svět se chtě nechtě musí s Ruskem nějak srovnat a na polských pocitech přitom až tak nezáleží. Ovšem v zemi, jež s Moskvou dvě století soupeřila o východoevropský prostor a další dvě století se za cenu nezměrných obětí pokoušela vymanit z jejího dusivého sevření, je problematika ruského impéria vnímána obzvlášť pozorně. To ostatně nejlépe dokládá sama Nowakova kniha vytříbeným smyslem pro nuance, jaké „kremlologové" ze Západu obvykle přehlížejí.
Polský badatel se zabývá především „dějinami idejí". Zkoumá, jakými myšlenkami ospravedlňovali ruští myslitelé imperiální rozpínavost své vlasti. Obzvláštní význam tradičně přisuzovali geopolitice, která se snaží odvodit politickou historii lidstva (včetně státních hranic) z geografických faktorů - bez této odborné disciplíny by se geneze ruského impéria ani nedala pořádně vysvětlit. Už vznik Kyjevské Rusi byl podmíněn geograficky, totiž tokem Dněpru, hlavní dopravní tepnou normanských kolonizátorů, kteří zde založili první stát. Také Moskevské knížectví se stalo jádrem budoucí velmoci díky zeměpisné poloze v chudém pásmu lesů, avšak na dosah nedozírné stepi ovládané mongolskou Zlatou hordou, která si Rusy na pár století podmanila. Na zalesněný sever se stepním národům moc nechtělo, a tak si prodlouženou ruku moci učinili z moskevských knížat, která si od nich během dvou století kolaborace vysloužila všemožná privilegia, díky nimž po zániku Zlaté hordy zaujala místo v čele Ruska.
Všemi směry
Uvažování o zeměpisných determinantách se v Rusku často blíží mystice. Argumentace navenek působí skoro vědecky, v podstatě se však stává - spolu s adorací pravoslaví a samoděržaví (popřípadě marxleninské ideologie) - nedílnou součástí iracionálního amalgámu, jímž může být ospravedlňováno nejhrubší násilí na pokořených národech. Nowak cituje současnou ruskou učebnici, podle níž je geopolitika „svazek historických intuicí spojených předtuchou poznání skutečnosti v jakémsi novém, neobvyklém aspektu". Takto definována může posloužit vskutku čemukoli. I samo Rusko se tváří podivně mnohoznačně, chvíli imperiálně, chvíli panslavisticky, chvíli extrémně nacionalisticky. Široce rozkročeno mezi Asií a Evropou neví, kam chce patřit, zda spíš „na okraj", nebo „mezi" dva rozdílné civilizační koncepty, z nichž jeden sází na individuální svobody a soukromé vlastnictví, zatímco druhý spoléhá na sílu neomezené moci v rukou vladaře.
Od jiných impérií se říše, jež vyrostla z Moskevského knížectví, v řadě aspektů liší. Nejnápadnějším rysem je skrovnost počátků. V době, kdy ochabla síla Mongolů, postrádali Slované feudální elity, které by se postupně sjednotily v politický národ, jak tomu bylo v Anglii či Francii. Byl tu jen car s dvořany a hluboko dole masa poddaných. Díky oslabení stepních národů se na východě otevřel obrovský prostor, jehož se i relativně slabá Moskva dokázala zmocnit. Takto posílena se obrátila na západ, aby po mongolském dědictví získala také odkaz Kyjevské Rusi, a od 19. století sní Rusko také o jihu.
Nesmrtelnost ruské ideje
Dějiny Rusku dopřály ovládnout obrovský prostor, znemožnily mu však vytvořit efektivní státní správu. Zatímco liberálnější evropská impéria ve svých provinciích a koloniích podnikala a bohatla, samoděržaví investovalo do neproduktivních mocenských nástrojů. Centrum se vyčerpávalo pouhým udržováním nadvlády pomocí armády, úřednictva a tajné policie. Ruskou imperiální praxi Nowak analyzuje hlavně na polských příkladech, protože právě na Polácích si Rusové v 19. století prakticky vyzkoušeli metodiku útlaku, s jejíž mírnější podobou se ve druhé polovině dalšího století seznámili i Češi. Hle, rub ruské geopolitické mystiky: neschopnost, brutalita a lajdáctví státní správy, vedoucí k hospodářskému rozvratu v podmaněných zemích; centru pak nezbývá než připravovat další loupeživé výboje, na které bude časem doplácet.
Kniha se nezabývá jen dějinami idejí, ale také současnými úvahami předních myslitelů a politiků putinovského Ruska. Občas nad nimi mrazí v zádech: účelové zkreslování dějin, fascinace silou na úkor svobody, blouznění o spáse světa skrze Rusko - vše ve prospěch veleříše, jejímž nejimpozantnějším budovatelem byl podle nich Stalin.
Impérium zde znamená něco podstatně jiného než v Evropě. Jen ono prý dokáže realizovat velké historické úkoly, šířit civilizaci a zaručit mír a pořádek uvnitř svých hranic. Jenže - jaké historické úkoly? Jakou civilizaci? Jaký pořádek? Univerzalistická ideologie chybí, nahrazuje ji velkoruská, jež před lidskými právy i občanskými svobodami dává tradičně přednost velmocenským výhodám.
Viktor Šlajchrt
Pro vyzvednutí objednaných knih v redakci je třeba se předem domluvit, nejlépe telefonicky na tel. č. 775 570 801. Děkujeme za pochopení.
Objednávky knih v hodnotě nad 500 Kč mají poštovné zdarma.
Knihy posíláme i přes Zásilkovnu.
- Cogitatio religionis
- Dějiny a kultura
- Etika
- Etnologická řada
- Evropská politika
- Historia ecclesiastica
- Historie
- Klasikové společenských věd
- Knihovna 19. století
- Kultura
- Mimo edice
- Moderní česká teologie
- Ordo socialis
- Politika a náboženství
- Politika a sociální vědy
- Politika a společnost
- Politologická řada
- Quaestiones quodlibetales
- Sociologická řada
- Současná světová teologie
- Spiritualita
- Srovnávací politologie (ISPO)
- Studia Kierkegaardiana
- Velké postavy světové teologie
- Vybrané spisy Ernesta Gellnera