Kazimir Veliký a jeho Černý čtverec

Kazimir Veliký a jeho Černý čtverec

Malevičova cesta k bezpředmětnosti a bolševické revoluci
František Mikš

Černý čtverec na bílém pozadí ukrajinsko-polského malíře Kazimira Maleviče bývá někdy označován za „nahou ikonu své doby“, za „nejdůležitější obraz století“, za definitní tečku za malbou minulosti a počátek nové moderní výtvarné éry. Dlouhou dobu se věřilo, na základě malířovy záměrné mystifikace, že vznikl v roce 1913, ačkoli ve skutečnosti byl namalován a poprvé vystaven až o dva roky později, na podzim roku 1915. Navzdory tomu odstartovala malířova velká bilanční výstava již v říjnu 2013 v amsterodamském Stedelijk Museum, v březnu letošního roku se přesunula do Bundeskunsthalle v Bonnu, odkud v létě poputuje do Tate Moderne v Londýně. Vzhledem k rozsahu a reprezentativnosti celého projektu (a také blížícímu se výročí skutečného vzniku Černého čtverce), bude užitečné si připomenout, z jakých idejí a v jakém kontextu Malevičova suprematická díla vznikala a co si od jejich tvorby sliboval. (…)