Kabaret jako „silové pole“ předrevoluční ruské kultury

Kabaret jako „silové pole“ předrevoluční ruské kultury

Ivana Ryčlová

Řekne-li se kabaret, učiní většina intelektuálně založených konzumentů divadelní kultury odmítavé gesto. Řekneme-li, že s tímto druhem divadelního umění, nazývaného v němčině opovržlivě „kleine Kunst" (malé umění), jsou spjati takoví velikáni ruského a světového divadla jako Konstantin Stanislavskij a Vsevolod Mejerchold či básníci stříbrného věku ruské kultury Anna Achmatovová, Osip Mandelštam, Lev Gumiljov, reformátor verše Vladimir Majakovskij či hudební skladatel Sergej Prokofjev, bude to znít jako odpověď drzého studenta, který se nepřipravil. A přesto je tomu tak. Jak k tomu došlo? Na tuto a některé další otázky spojené se specifickým postavením kabaretního umění v předrevolučním Rusku se pokusí odpovědět následující text. (...)