Hopper & Cornell, Ltd.

Hopper & Cornell, Ltd.

Petr Král

Edward Hopper (1882–1967) a Joseph Cornell (1902–1972) byli Američané – druhý z nich holandského původu –, oba však mají něco londýnského. Nic se tak nezdá přirozenější než setkat se v britské metropoli s oběma zároveň; návštěvou výstav, které jim v roce 1981 uspořádaly galerie Hayward a White­chapel, jsme jen přirozeně prodloužili své procházky po londýnských ulicích, mezi cihlovými fasádami, autobusy, plechovými popelnicemi, prkennými ohradami a výklady plnými předmětů.

První hopperovský obraz se před námi ostatně objeví už venku před galerií: právě naproti její krychlové, nad Temží vyvstávající budově, v jiné nedávné stavbě, sedí za okenicí z kouřového skla, ztracenou mezi stovkami podobných, mlčenlivý pár u stolu z umakartu, na němž schnou trosky jídla z kantýny. Před vchodem na Cornellovu výstavu mohu zas Françoise, která chce, abych jí o tvůrci něco řekl, ukázat fešné jízdní kolo s trochu oprýskaným a zažloutlým bílým nátěrem: „Podívej, takové jsou i Cornellovy věci. Ještě váháš jít se na ně podívat?“

Londýnské setkání obou výstav má zkrátka přesnost tajemného komplotu. Kdybychom při společné hře měli „definovat“ Londýn imaginárním spiklenectvím dvou tvůrců, mohlo by nás napadnout něco lepšího než aliance Hoppera s Cornellem? (…)