American in Paris: americké impulsy evropskému jazzu a swingu mezi světovými válkami

American in Paris: americké impulsy evropskému jazzu a swingu mezi světovými válkami

Vít Hloušek

Americká populární hudba byla v Evropě známá již dlouho před vypuknutím první světové války. Vaudeville či ragtime byly populární zejména na britských ostrovech, ale brzy se dostaly i na kontinent a ragtimové skladby nahrávaly již tehdy i české vojenské kapely a salónní orchestry. To však ještě nebyl jazz. Populární hudba 20. a 30. let byla samozřejmě diferencovaná a na příkladu českých zemí, kde vévodila dechovka nebo sentimentální tanga, je možné dobře ukázat, jak byl význam jazzu a jazzem ovlivněné taneční hudby ve skutečnosti relativní. Mnohé změnila až 30. léta a nástup přece jen masovějšího swingu. Přesto v našich zemích již od samého počátku meziválečné epochy můžeme pozorovat velmi významné prvky amerikanizace moderní populární hudby, která tak navázala na již vzpomenuté předchozí pokusy. Skutečný jazz se do Evropy dostal takřka paralelně na deskách i v podání živých amerických souborů díky americkým vojákům na sklonku první světové války. (...)